Toscana Nordic 10-24 maj 2014

Just nu deltar jag i en utställning i Toscana, närmare bestämt på konsthallen i Pisa. Toscana Nordic är en av de viktigaste festivaler av den nordiska kulturen i Italien och en viktig mötesplats för Nordiska och Medelhavsländernas konstnärer. Maecenas Italy Art anordnar inom festivalen konstutställningen "Contrasti" (kontrasterna) där konstnärer kan vara med tillsammans i en kulturell blandning som skapar kulturella jämförelser, konfrontationer,liknelser, kontakter... Med ett sammanfattande ord - kontraster.
 
Jag kunde tyvärr inte åka ner till Itallien själv, men skickade med två oljemålningar som jag tyckte passade in under temat kontraster. Båda bilderna "Beauty and The Beast I" och "Beauty and The Beast II" visar motsättningen mellan det vilda och det tama, det mörka och det ljusa. Eftersom målningarna skulle ha en nordiska anknytning ville jag visa två av våra två mest skrämmande svenska djur - vargen och björnen.
 
 
"Beauty and The Beast I"
 
 
 
 
 
"Beauty and The Beast II"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0