Wabi Sabi

För några år sedan hade jag en utställning i Örebro under temat Wabi Sabi. Jag känner att jag inte är färdig med denna filosofi ännu. Den är en del av mitt eget sätt att tänka och står också för många av mina värderingar av vad som är viktigt. Wabi Sabi är en av de viktigaste ingredienserna i den japanska kulturen och perspektivet på livet och världen. Wabi är ett ord och Sabi ett annat, men det är vanligt att orden används tillsammans och då blir innebörden det mentala tillståndet av vemod, insikt, människans litenhet, saknad inför livet. Begreppet har även betydelsen lugn, frid, och insikt i hur livet egentligen är.

 

Wabi Sabi står också för det opretentiösa, förbisedda, väderbitna – egenskaper som tillmäts högre värden i Haikuns värld än det glamourösa och sensationella. (Det är framförallt konsten Haiku och Noh som har sin bas i detta tänkande).

 

 

 

Det vackraste och sannaste är det som inte är helt perfekt. Vi kan acceptera att saker är som de är. Det är inte nödvändigt att hålla en krampaktigt perfekt yta.


// Lena


www.DeaDia.nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0