Kaos & ordning i ateljén

 

Vilket främjar kreativiteten mest? Kaos eller ordning? Stökigt eller städat? Just nu är det i allafall kaos i min ateljé. Efter en intensiv målarperiod, färdigställande av ny hemsida, skänkta möbler och diverse loppisfynd är den ingen rolig syn...

 

Stök drar till sig mera stök, enligt Feng Shui. Det verkar stämma, för nu ligger kläder i högar, tidningar på golvet, tavlor står staplade på varandra... Otvättade penslar står kvar på skrivbordet bland tomma glasburkar, färgade trasor och gud vet vad... Är det inspirerande? Nej, inte särskilt. I dag ska jag nog städa...

 

Hur ser då en inspirerande ateljé ut? Tomt, rent skrivbord? Ordning och reda? Nja, inte det heller. Visst ska ateljén vara hyfsat städad, så jag hittar sakerna och slipper få nysattacker av dammråttorna, men en alltför klinisk miljö är inte stimulerande. När jag vill komma åt min kreativa sida är ju inte ording det första ord jag tänker på... Mycket av min förberedelsetid går faktiskt åt till att söka kontakt med det ostrukturerade, övermedvetna hos mig själv. Det är lättare att fastna i det som är välkänt, säkert och beprövat. Hos mig oftare på grund av lättja än rädsla för det okända. Vill jag utvecklas som konstnär, eller kanske framförallt som människa, behöver jag utmana det alltför trygga och ordnade. Lita på att ur kaoset uppstår något nytt.

 

Kanske är det som med människor? Efter möten med alltför präktiga, ordningsamma och kontrollerade pesoner, känner jag mig inte särskilt inspirerad. Snarare får jag en känsla av att jag måste fly... En stund med den motsatta personligheten, som har noll koll på tider, saknar gränser eller verklighetsförankring, gör mig bara trött. Mycket snack men ingen verkstad...

 

Nej, de mest inspirerande personer jag vet har kontakt med både sin kaospol, där nya impulser uppstår, och sin ordningspol som ger en förmåga att också genomföra de nya ideérna.

 

En inspirerande ateljé (eller en inspirerande människa...) är nog en blandning av ordning och kaos.





// Lena


www.DeaDia.nu





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0