Inte en droppe blod

 

Jag har stoppat blod. Åtminstone en gång. På mig själv.

 

Så här gick det till: Jag var i min ateljé och arbetade med att ta bort häftklammer från en gammal oljemåning. Plötsligt högg jag mig i fingret med den smala, vassa skruvmejseln. Det blev bara ett litet sår, men irriterande nog hade jag inget plåster i stugan, så blodet som droppade från fingret störde mig en lång stund.

 

-Om jag hugger mig en gång till, tänkte jag, ska jag prova att stoppa blod. Jag hade läst om människor som kunde den konsten.

 

Mycket riktigt, snart slant jag med mejseln igen och denna gång blev det ett riktigt djupt jack i pekfingret. Snabbt höll jag min högra, friska hand en decimeter från skadan och rabblade den japanska ordramsa jag använder när jag behandlar människor med reiki (japansk healing). Med total koncentration upprepade jag orden. Om och om igen. Om och om igen.

 

Förundrat såg jag på mitt pekfinger. Det kom inte en enda droppe blod.  I stället lade sig en genomskinlig, gulaktig vätska över såret -  direkt. Som en liten pärla. Såret läkte snabbt, men fortfarande har jag ett svagt ärr som en påminnelse om att det verkligen går att stoppa blod.

 

// Lena


www.DeaDia.nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0