Framtiden

 

Hur vill vi ha det år 2026? Hur vill vi leva och bo? Västerås kommunala bostadsbolag Mimer har tillsammans med trettiofem olika företag och organisationer funderat på dessa frågor. Jag blev tillfrågad om jag ville låna ut ett par av mina tavlor till en framtidslägenhet som de har byggt upp. Spännande, vad skulle jag välja? Beslutet stannade först vid en bild som jag kallat ”Ett NU är tre sekunder – ett andetag” .

 

 

 

På bilden ligger något som ser ut som ett gammalt tidtagarur. Titeln syftar på en undersökning jag läst. Man har undersökt hur långt ett NU upplevs, och resultatet visade att det var tre sekunder. Lika långt som ett vanligt andetag. Hur svårt är det inte att leva så? I varje andetag. Kan vi leva mer i närvaron av nuet i framtiden, år 2026?

 

Den andra bilden jag valde heter ”Tre önskningar”. På den ser man något som liknar gamla skärvor. Alladins underbara lampa? Vad önskar vi oss av framtiden om vi bara får tre önskningar? Inget lätt beslut.

 

 

 

// Lena


www.DeaDia.nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0