Konsten att inte vara bunden vid något

 

Dags att berätta den tredje historien. Den får avsluta förklaringarna om mina tre levnadsregler.

 

Enligt en gammal sufiberättelse bodde det i ett land i Mellanöstern en kung som ständigt slets mellan lycka och förtvivlan. Minsta lilla sak kunde göra honom upprörd och väcka en stark reaktion, och hans lycka kunde snabbt förvandlas till besvikelse och hopplöshet. Det kom en tid då kungen till slut blev så trött på sig själv och livet, och han började söka en väg ut. Han skickade efter en vis man som bodde i hans kungarike och som hade rykte om sig att vara upplyst. När den vise mannen anlände sa kungen till honom: ”Jag vill vara som du. Kan du ge mig något som kan få mig att uppnå balans, jämnmod och visdom? Jag betalar det pris du begär.”


Den vise mannen sa: ”Jag kanske kan hjälpa dig. Men priset är så högt att hela ditt kungarike inte skulle räcka som betalning för det. Därför ger jag det till dig som en gåva om du vill ta emot och hedra det.” Kungen försäkrade den vise mannen om att han skulle göra det och den vise mannen gick sin väg.


Några veckor senare återvände han och räckte över en vackert utsirad ask gjord i jade till kungen. Kungen öppnade asken och fann en enkel guldring i den. Några bokstäver var inristade i ringen. Inskriptionen lös: Även detta är övergående. ” Vad är innebörden i det här?” frågade kungen. Den vise mannen sa: ”Bär alltid den här ringen. Vad som än händer, innan du kallar det bra eller dåligt, rör vid ringen och läs inskriptionen. På så sätt kommer du alltid att uppleva jämnmod och inre frid.”


( Från En ny jord, Eckhart Tolle)

 

Berättelsen vill säga att när du väl ser och accepterar att allting är förgängligt och att livet består av ofrånkomliga förändringar, kan du njuta av världens nöjen medan de varar, utan rädsla för att förlora något och utan oro för framtiden. Orden som var inristade i ringen vill göra dig medveten om flyktigheten i alla situationer. Allting förändras, hela tiden. Att försöka hålla fast vid något, eller att vara bunden vid ett särskilt förväntat resultat, skapar bara lidande. Följ med flödet och upplev inte att du är bunden till det som sker, bra eller dåligt. Även detta är övergående...

 

Icke-dömande, icke-motstånd och icke-bundenhet är de tre aspekterna av sann frihet och upplyst leverne.

 

// Lena


www.DeaDia.nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0